SEARCH ENGINE OPTIMIZATION
Bilhandels 6 vigtige insights fra seo verdenen
Artikel
- Jakob Johansen
”SEO er konstant i bevægelse og ændrer sig hele tiden, og det er derfor en kæmpe fordel at alliere sig med eksperter inden for feltet for at sikre sig, at man eksekverer ud fra den nyeste viden på markedet


Et centralt værktøj til at øge salg
Search Engine Optimization er et af de mest centrale værktøjer i moderne tid til at øge ens salg online. Samtidig er det noget af den billigste trafik, som du kan drive til din virksomhed, og trafikken har samtidig en rigtig lang levetid.
Der er ufattelig mange aspekter af SEO, og til at hjælpe forståelsen på vej har vi hos Bilhandel.dk fået nogle af de vigtigste insights fra SEO-branchen fra vores egen ekspert Jakob Johansen. I sit daglige virke står Jakob i spidsen for alle SEO-aktiviteter på tværs af Heymate. Derudover er Jakob medstifter af en lærerig SEO-podcast, hvor de mange aspekter inden for SEO-verdenen bliver vendt.
Keywords/søgeord
”Man skal være opmærksom på at der er en korrelationen mellem pris pr. klik, og konkurrencesituationen på et givent søgeord, da de mere konverteringsorienterede søgeord typisk har en højere pris pr. klik”.
Det første man skal tage stilling til ift. SEO, er hvilke keywords man gerne vil vises på, og derfor indledes processen som regel med en søgeordsanalyse. Et søgeord er et specifikt ord, som indgår i det som en bruger søger efter på Google. Sørgeordsanalysen har til opgave at identificere attraktive søgeord indenfor ens niche, og analysen kan samtidig bidrage til at danne er overblik over konkurrencesituationen på de pågældende søgeord. Det er afgørende, at man får valgt de rigtige søgeord, som passer til ens forretningsområde og samtidig har en fornuftig pris pr. klik.
Hos Bilhandel sørger vi altid for at udarbejde en grundig og dybdegående søgeordsanalyse for at identificere de mest lovende keywords. Når vi udvælger søgeord, har vi altid brugeren søgeintention in mente da det kan have stor indflydelse på udvælgelsen af søgeord. Derudover drager vi nytte af vores viden i henhold til korrelationen mellem konkurrencen og pris pr. klik på udvalgte søgeord. Dernæst bruger vores eksperter deres viden og tekniske kunnen til at integrere de udvalgte keywords korrekt på den pågældende hjemmeside.


On-page SEO
”Man skal altid have forbrugerens formål/hensigt mente, når man opbygger en hjemmeside for at kunne imødekomme forbrugerens efterspørgsel – udover produktet er hjemmesidens funktionalitet og brugervenligheden er det som bl.a. skal sørge for at brugeren vender tilbage”
On-page optimering består af en hjemmesides funktionalitet samt alle de elementer, man som bruger bliver præsenteret for, når man tilgår en given hjemmeside. Alt fra billeder, tekst, søgeord, menuer med interne links og hjemmesidens struktur samt URL’er går ind under kategorien on-page optimering. Såfremt man er indehaver af en hjemmeside, skal man altid have funktionalitet og brugervenlighed in mente, for at kunne tilbyde den besøgende den mest optimale brugeroplevelse.
Strukturen er særdeles vigtig, da indholdet og navigationen mellem dette skal forekomme logisk og intuitivt for brugeren af siden. En god huskeregel er, at man altid skal kunne komme rundt på en hjemmesides undersider inden for tre klik. Dette kan opnås ved hjælp af meningsfuld struktur på ens hjemmeside, interne links og via navigationselementer som eksempelvis dropdown menuer.
Design og udstråling er naturligvis også vigtigt, da en hjemmeside skal være visuelt appellerende på samme niveau som en butik, for at generere trafik i biksen. Det er derfor vigtigt, at billeder, videoer, tekster etc. integreres korrekt og i de rigtige mængder, da for mange ulogiske visuelle elemeter kan skabe støj, og skade sidens brugervenlighed.
For at man virkelig kan lykkes med SEO skal indholdet på ens side være godt og værdifuldt for brugeren, da det i sidste ende afgør, hvorvidt ens side kan generere samt fastholde indgående trafik. Godt indhold er først og fremmest relevant indhold i den forstand, at hjemmesidens indhold skal afspejle sidens emne samt formål. Det nytter altså ikke noget at have en hjemmeside med fokus på køb og salg af biler, og samtidig have indhold om vintersæsonens mest populære madopskrifter. Det gode indhold kan samtidig forbedre ens chancer for at linkbuilde med andre sider inden for ens niche, hvilket kan gøre en stor forskel for rangeringen af ens hjemmeside.


Linkbuilding
Gennemtænkt link building via andre sider er en vigtig faktor i jagten på succes inden for SEO, og det kan samtidig give din “page rank” et ordentligt skub i den rigtige retning. Links på en hjemmeside øger som udgangspunkt din hjemmesides værdi ift. Google’s algoritme, da det skaber mere indgående trafik, autoritet og troværdighed til din side. Jo højere “page rank” den side, som linker til dig, desto mere værdi skaber linket for din hjemmeside. Netop derfor er det “gode indhold” fra forrige afsnit et vigtigt parameter i jagten på at få anerkendelse og derigennem linkbacks til ens egen side.
Bilhandel.dk har en portefølje af partnersites, der tæller nogle af de største bilsites i Danmark, som vi kan drage nytte af til at lave linkbuilding. Vi laver linkbuilding, der hvor det giver mening og mellem de sites, som har relation til hinanden for at forstærke sidens troværdighed samt den pågældende sides rangering på Google.
Teknisk SEO
”For at sikre sig, at man kan lykkes med teknisk SEO, skal man have Licenser til diverse SEO-tools, som typisk er ufattelig dyre, og man skal som regel have et arsenal af dem, da hvert tool kan noget forskelligt”
Teknisk SEO består af en række metoder og tools, som ikke direkte er indhold eller linkbuilding, man som webmaster kan benytte sig af for at optimere ens placering på Google. Denne form for optimering ret så teknisk, og det kræver en relativt stor teknisk kunnen, da det kan skade ens placering mere end det gavner, såfremt man ikke har styr på hvad man laver.
For udføre og teste god teknisk SEO kræver det, at man har en række IT-værktøjer til rådighed som; Screaming Frog Spider Tool, Ahrefs, SEMRush, Google Search Console, GT Metrixtc. Disse tools kan nemt identificere små fejl, som kan forvolde større eller mindre skade for ens placering gennem simple scanninger, som kan fange en lang række fejl som eksempelvis; forkert anvendelse af tags, indeksering, duplicate content og ødelagte links. Licenser til denne type IT-tools er typisk dyre og for, at man virkelig kan lykkes med teknisk SEO, skal man have forholdsvis mange af dem. Hos Bilhandel.dk benytter vi disse tools til at optimere vores sider på forskellige fronter.


Vores team af eksperter står altid til rådighed med kompetent rådgivning til i henhold til din virksomhed, og vi deler gerne ud af vores enorme erfaring samt ekspertise
For at hjælpe Google med at kunne forstå ens side struktur mere intelligent kan man med fordel etablere et Sitemap, som er en fil Google kan læse og derved kan Google nemmere forstå ens hjemmeside samt sammenhængen mellem undersiderne. Inden for teknisk SEO benytter man også diverse former for tags, eksempelvis ”noindex”-tags for at fortælle Google hvilke sider, som ikke skal indekseres. En anden vigtig faktor inden for teknisk SEO er hjemmesidens hastighed og optimeringen af siden i relation til andre brugergrænseflader, så besøg på siden går gnidningsfrit uanset om brugeren besøger via mobilen eller computeren. Specielt sidens optimering og tilpasning på en mobil grænseflade er essentiel da trafikken på Google søgninger via mobilen, hvert år er kontinuerligt stigende.
Lokal SEO
”God lokal SEO kan outranke selv de største hjemmesider på Google, såfremt at det anvendes rigtigt”
Det kan umiddelbart virke uoverskueligt og uden mening at lave SEO på sin side, hvis man er en mindre virksomhed. Men på trods af, at man er oppe imod store internationale kanoner, som har budgetteret millioner udelukkende til SEO, så kan effektiv Lokal SEO outranke selv de største hjemmesider. Google’s søgeresultater er stærkt påvirket af den søgendes placering, og derfor er der ufatteligt meget potentiale for lokale virksomheder i søgemaskinen. Andre features som synlighed på Google Maps, Google My Business etc. er også vigtige elementer at få synliggjort på sin side da det biddrager positivt til ens lokale placering. Hos Bilhandel.dk hjælper vi først og fremmest vores forhandlere med at opsætte en Google My Business konto, så de kan synligøre deres virksomheds informationer online. Vi tilbyder også udarbejdelse, samt eksekvering af Google Ads kampagner for at tiltrække yderligere trafik til din side.


Ønsker du vi skal kontakte dig?
Indtast dine oplysninger herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.